вторник, 16 юни 2009 г.

Задълбочено езиково обучение

Задълбочено езиково обучение


Езиковото задълбочаване е метод на обучение по втори език. За разлика от другите курсове за обучение, където езикът е просто учебен предмет, езиковото задълбочаване използва изучавания език като инструмент който завладява учениците и ги потапя в неговата същност.
Класните занимания, като математика, социални дейности, история, или извънкласните – готвене, и различни всекидневни задачи са включени в програмата за изучаване на втори език.
Днешните програми за езиково задълбочаване се базират на подобни програми стартирани за пръв път в Канада през 1960г. Тогава средния приход на англоговорящите семейства, стимулира експериментален проект за по-задълбочено изучаване на френски език. Програмата дава възможност на децата да се запознаят в подробности с културата и традициите на френскоговорящите канадци.

Обучаващите правят разлика между задълбоченото изучаване на езика и реалното потапяне в него. В първия случай група ученици изучават втория език задълбочено, използвайки програмата за задълбочено изучаване на чужд език. Във втория случай в класа има двама души, които изучават чужд език, който е майчин за останалите от класа, т.е. те са поставени в чуждоезична среда и само така научават езика.

Новата форма на езиково обучение наречена Интернационална езикова програма, разкрива нови възможности, като “потапя” обучаваните от различни страни в средата на езика, който изучават. Изцяло се пренебрегват стандартните аспекти в езиковото обучение то е с напълно практическа насоченост.
Поддръжниците на тази теория вярват, че изучаването на чужд език в страна, където той не се употребява не е ефективно и не дава нужните резултати.

Съдържание

• Видове
. възраст
. обхват
• Качество на метода
• Вижте още
• Литература

Видове

Много такива програми се появяват откакто стартира първата в Канада. Категорийте за задълбочено изучаване на чужд език могат да се категоризират в зависимост от възрастта на учениците и обхвата на програмата.

Възраст

• Ранно задълбочаване: когато при деца, изучаващи езика са на 5 или 6 години.
• Средно ниво: когато учениците са на възраст 9 – 10 години.
• Късно задълбочаване: при него учениците са на възраст между 11 – 14 години.

Обхват
• При пълното “потапяне” в езика, почти 100% от занятията се провеждат на чужд език. Предметите се преподават на него, и самото изучаване на езика е застъпано в цялата програма на обучение. Целта е, ученикът да научи перфектно езика и да овладее предметите преподавани на този език, както и да разбира и уважава културата на другите. Този вид програми, обикновено е последователен, с постепенно натрупване на материала, продължителен, професионално ориентиран и представлява част от цяла образователна система. При този вид езиково обучение дори е възможно изучавания език да стане първи чужд език за ученика (такъв, който той владее в най-голяма степен).
• При частичното “потапяне”, около половината от часовете се преподават и изучават на чуждия език. Целта му е учениците да овладеят езика на високо ниво (дори и малко по-слабо от това на пълното “потапяне”), да изучат предметите преподавани на този език, и да развият у себе си разбиране и уважение към другите култури.
• При двойното “потапяне” се състои в изучаване на два или повече езика. Половината от класа говори перфектно един език, той е техен майчин език, а другата част владее друг език – техен майчин. Часовете се разделят на половина и се преподава и на двата езика. По този начин учениците се насърчават и си помагат един на друг и накрая овладяват и двата езика. Целите са подобни на тези на гореспоменатите програми. Също така съотношението между двете групи ученици може да има значение върху обучението.
• В задоволителното ниво на изучаване на чужд език в началните училища, около 50% от уроците се изучават на чуждия език, като през това време се учи и езика, като учебен предмет. Целите на тази програма са езика да се овладее на високо ниво в слушането, говоренето, четенето и писането. Да се използва като средство за възприемане на чуждоезични умения, и разбиране на чуждите култури.
• Понякога в задоволителното ниво на изучаване на чуждия език в началните училища, езика се учи в 15% от часовете, като едновременно с това се преподава и като предмет. Целите на тази програма са да се достигне добро овладяване на слушането и говоренето, както и да се развие уважение и разбиране на другите култури.
• В програмите за чуждоезиково обучение, чрез практическо приложение се прилагат чести сесии за кратък период от време и/или кратки и чести сесии през дълъг период от време. Часовете почти винаги се провеждат на първия език. Само от един до пет процента от часовете се състоят от примери на един или няколко езика, и/или изучаването на съответния език. Целите на тази програма са да се развие интереса към чуждите езици и събуждане на желание за изучаване на чуждия език в бъдеще. Да се научат основни думи, фрази, на един или няколко чужди езика, да се развие умение за слушане и разбиране, както и ясна представа за културата на другите народи. Обикновено тази програма не е продължителна.

Качество на метода

Бейкър открива, че повече от 1000 обучения са били извършени, използвайки точно този метод за задълбочено изучаване на езика в Канада. Тези обучения ни дават богата информация за ефективността на метода и основа за много проучвания.


• В ранното задълбочено чуждоезиково обучение учениците “изоставят” някои езикови части от своя език (четене, писане, пунктуация) за няколко години. Но след като овладеят тези умения на чуждия език, наваксват с тях на своя майчин.
• Този вид обучение няма никакви негативни последици върху майчиния език на учениците.
• Учениците достигат високо ниво в пасивното владеене на езика (слушане и четене) по втория чужд език до 11 годишна възраст.
• Учениците завършили ранното задълбочено езиково обучение са много по-успешни в упражненията за слушане и четене, отколкото учениците, обучени по метода на частичното или късното “потапяне” в езика.
• Програмите за задълбочено езиково обучение нямат никакви негативни ефекти върху познавателното развитие на учениците.
• В началото (в първите години) едноезичните ученици се справят по-добре в сферата на науката и математиката, но не след дълго учениците, които практикуват задълбочените чуждоезикови методи на обучение много бързо наваксват с тях и много често започват да работят по-добре от връстниците си.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

 

Английски Език | Бизнес Английски | Испански Език | Немски Език | Френски Език | Италиански Език | Португалски Език